zaterdag 1 augustus 2015

Full day at Yellowstone, freezing nights

Yellowstone is een supervulkaan, de laatste uitbarsting was zo'n 640.000 jaar geleden, gemiddeld is er elke 600.000 jaar een uitbarsting, wanneer dit gebeurt komen we waarschijnlijk in een nieuwe ijstijd, hopelijk niet als wij hier zijn. Het is het oudste en drukst bezochtste  Nationaal park in Amerika, er is een rondweg in de vorm van een 8, met een totale afstand van 230 km. hieraan liggen de belangrijkste/bekendste bezienswaardigheden. Yellowstone ligt op zo'n 2400 meter, met hogere pieken, vandaar de kou s'nachts. Het park is bekend om zijn geisers, heetwaterbronnen en mooie watervallen, daarbij ook het wildlife waaronder Grizzley en zwarte beren. elanden en wolven.
Vannacht was het weer enorm koud, we hebben 2 lagen kleding aan, Anne 4, Michel zegt geen last te hebben van de kou?? Vanochtend zat er zelfs ijs op de auto! We hadden afgesproken op tijd op pad te gaan, anders kom je nergens aan toe en dat is zonde van deze mooie parken, 9 uur vertrokken we. Eerst gingen we naar de grootste waterval van het park, de Lower falls of the Yellowstone, we liepen de lower brinks, 600 feet naar beneden in 3/4 mile, flink steil dus. We waren alle 4 onder de indruk van het geweld van de waterval, wat een kracht heeft het water, iedere seconde valt er gemiddeld 142.000 liter water 93 meter naar beneden. De lower fall is groter dan de upper fall deze is 33 meter.
We moesten nu weer de 600 feet(ongeveer 200 meter)omhoog lopen, op de vroege ochtend, pffff. Daarna nog wat viewpoints bezocht.

Hierna gingen we verder met de noorderlijke loop, we gaan over de Dunraven pas, meer dan 3000 meter, we maken nog een uitstapje naar Mount Washburn, hobbeldebobbel gravelweg, Fabian houdt hier niet van, dat gehobbel. We komen langs Hayden valley, geen wildlife, nog even gestopt bij Towerfalls, we konden niet dicht bij de waterval, deze was afgesloten, ijsje gegeten, Michel koffie. Daarna de afslag naar rechts naar de Lamar valley, hiet kwamen we eerst in een file door overstekende Pronghorns, daarna weer overstekende Bisons, wat een grote zagen we hier.

We zijn bij Trout lake gestopt, hier hebben we een wandeling om het meer gedaan, eerst een flinke klim omhoog, daarna een rondje van 1 mile om het meer, de kids hadden wat moeite met de insecten, vergeten deet op te smeren. er waren echter ook mooie grote blauwe Libelles, ik zag nog een hele grote pad. Het was een mooi meer veel bloemen stonden in bloei, een leuke tussenstop. Het was inmiddels al weer 26 graden.

Na deze wandeling weer verder met de auto, je maakt wat kilometers in dit park, onderweg stopte een tegenligger midden op de weg, er liep een coyote langs de weg. Nog de Blacktail plateau drive gereden, gravelweg waar veel wildlife zou zijn, voor de 2e maal niets gezien, geen aanrader dus.
Onze volgende stop was Mammoth, bekend om zijn mooie terrassen. Er zijn nog een paar mooie maar er zijn er ook al veel uitgedroogd, deze worden dan grauw grijs. Ook deze terrassen worden gevormd door heetwaterbronnen en krijgen kleur door algen en bacterieen. Palette Springs is nog heel mooi, Canarie springs is een stuk kleiner dan 8 jaar terug maar nog wel mooi, men zegt dat de terrassen nooit zullen uitdrogen, ik krijg na 8 jaar een andere indruk.

Weer even een andere staat bezocht, Gardiner in de staat Montana, we wilden nog gaan poedelen in de Boiling river, het was hier gigantisch druk, auto's stonden zelfs tot meer dan een kilometer op de weg geparkeerd, de parkeerplaatsen waren overvol. Dan maar door naar Gardiner, daar gegeten en even naar de supermarkt. Ze waren hier overal met de weg bezig, je kon ook niet onder de bekende Roosevelt Arch door, de toegangsweg van Gardiner naar Yellowstone. Ook op de terugweg naar de camping road constructions, misschien dat we daarom geen beren zien, ze zijn overal met de weg bezig, het zal wel mooi worden wanneer alles klaar is. Dat we weinig beren zien zou ook kunnen komen door de zachte winters de laatste jaren in het westen, er is voldoende voedsel hoog in de bergen, dan komen ze minder snel naar beneden. ( later hoorden we dat een man een paar dagen later is opgepeuzeld door een grizzly beer! Ze zijn er dus wel!) We spraken een stel dat via Canada hier was gekomen en in tegenstelling tot een vorige keer ook daar geen enkele beer hebben gezien, in Canada zelfs niet!
We waren om 8 uur bij de campground, vuurtje gestookt, nog een cup a soup en Marsh mallows, goed aangekleed voor weer een koude nacht. we kunnen ons gewoon niet voorstellen dat het overdags 30 graden is en laat in de nacht zo koud!

1. Mooi, weer wat leesvoer! Wat een koude nachten hebben jullie daar maar gelukkig overdag wel mooi weer. De foto's zijn weer prachtig!
    Veel plezier verder :)
    Gr, Elly

2. prachtige verhalen weer.
    Gr. Gwendolyn

3. Dat ziet er weer super uit. Het lijkt wel een eeuw geleden terwijl we er ruim twee maanden gelden nog zelf stonden. Nog veel plezier