zaterdag 8 augustus 2015

It's a bears day

Vanochtend ben ik lopend naar de laundry gegaan, goed om de spiertjes los te lopen, De camping is heel lang gerekt en de afstand viel toch een beetje tegen, na mijn laatste wasje deze vakantie weer terug gelopen, uphill, dat viel toch wel tegen, het werd ook steeds warmer, sweater uit, daar liep ik met de tasjes met was, ik wilde gaan liften maar geen auto te zien op dit tijdstip. Gelukkig kwam daar de witte Toyota, Michel kwam op het idee mij toch maar op te halen, ook hij dacht dat het toch wel ver lopen zou zijn.
Het was een warme nacht geweest, heerlijk slapen zonder extra laagjes.
Vandaag was de laatste dag om beren te spotten. Na het ontbijt besloten we eerst naar Crescent meadows te gaan. Via een mooie weg die je alleen doordeweeks met eigen auto mag doen. We reden onder een omgevallen boom door.

We hebben de trail naar Tharps log gedaan, een omgevallen boom waar ene Tharp, pionier, een huisje in heeft gemaakt. Ook hier weer veel grote Sequoia's.

Big Trees

I love Trees

Spiderman

Onderweg hoorden we van mensen dat er een bruin gekleurde black bear in de Meadow naast Tharp was. Het gras in de meadow was erg hoog, Anne dacht iets te zien maar dacht het zal wel een boomstronk zijn.  We liepen door maar zagen mensen achter ons stoppen, bleek het toch een beer te zijn, een bruin gekleurde black bear. Hij schuifelde door het hoge gras waardoor we hem niet heel goed zagen maar de eerste beer is binnen!

Behalve het hoogtepunt, de beer, was het een mooie trail, de kids vonden het een soort sprookjesbos, of misschien wel Jurrasic  park? Via Chimney three, een boom die van binnen hol is en de Amerikanen aan een schoorsteen doet denken, zijn we terug naar de parking gelopen. Ik heb nog een Sequoia dennenappel meegenomen, kijken of we ze bij ons ook kunnen later groeien.  Michel en Elly van het Amerika forum hebben al een Sequoia boom van een meter hoog in hun tuin op het Brabantse land.

Vanuit Chimney three genomen

Binnen in Chimney three
Zie hoe groot de Sequoia is achter de gewone bomen

Bij het museum

Na deze wandeling zijn we terug naar de camping gegaan, lunch bij de snackbar en deli op de camping.
We hoorden dat de beren rond 1 uur een middagdutje doen en weer rond 4 uur wakker worden, voor ons dus ook time for a nap en even relaxen op de camping, bij de creek of bij de tent.

Om 4 uur begonnen we aan de Tokopah falls trail, grenzend aan de camping, we staken via de stenen het riviertje over om een stukje af te snijden. We hebben deze trail 2 jaar terug ook gedaan, het is een mooie trail uphill naar een waterval, Vorige keer kwamen we hier beren tegen dus we hadden goede hoop.

Op zoek naar beren

Al vrij snel zagen we een zwarte beer, hij struinde over en achter de rotsen.

De trail naar de falls is ruim 6 km. heen en terug, eerst loop je door het bos, later over rotsen. Vorige keer dat we hier waren stond de waterval droog, nu liep hij nog behoorlijk en waren er mensen aan het zwemmen onder de waterval, helaas hadden we geen zwemspullen bij ons en onze Gooische kids gaan niet in ondergoed..., daarbij hadden ze  geen zin om nat terug te lopen, jammer want het was een mooi plekje. Dan maar klimmen.

Op de terugweg zagen we een moeder beer met twee cubs. Een bruine beer met een zwart en bruin jong, zo schattig om te zien. De moederbeer liep een stukje vooruit, kijken of het veilig is, even later kwamen de jongen, helaas liepen ze steeds achter de boomstronk ipv er bovenop wat wij hoopten voor de foto.  We hebben hier een hele tijd staan kijken, wat is dit toch leuk die dieren in de vrije natuur te zien. Helaas dus geen goede foto's van de jongen.

Toilet gebouw op het heuveltje

Na de wandeling hebben we de BBQ aangestoken, Fabian en Anne wilden met de auto ijs gaan halen, Anne en ik hadden vanmiddag al ijs genomen en het was erg lekker. helaas geen ijs, de ijswinkel sluit al om 6 uur, al de andere faciliteiten om 8 uur, wel erg vroeg!
 De laatste campingavond is aangebroken, nog even genieten van het vuurtje, de dennegeur, de sterren en de buitenlucht, de laatste keer deze vakantie in het tentje, ondanks het primitieve zullen we het zeker gaan missen!